«Fer d’empresari em serveix per relaxar-me de la poesia» – El Punt – 7-IV-09

 

Josep lluís aguiló

 

A més de Llunari, té quatres llibres de poesia publicats, que conviuen sense grinyols amb la seva feina: és empresari d’una cadena d’hipermercats i supermercats estesa a Mallorca, Menorca, Eivissa i les Canàries.

Què és això de ser i de fer de poeta de la ciutat?

–«He fet actes per intentar promocionar sa poesia i per promocionar el llibre, Llunari. També he treballat per a la ciutat de Barcelona fent poemes. Vaig fer un poema per la rua de carnestoltes, un altre per commemorar els 150 anys dels Jocs Florals, i un poema nupcial, per ser recitat per s’oficiant o es regidors.»

–Ha fructificat aquesta feina d’acostar la poesia?

–«La gent que no està habituada a rebre poesia directament, quan la rep a través d’un recital veu que la poesia pot formar part de la seva vida habitual. Diuen ‘mira, he anat a un acte de poesia, però m’ha agradat’.»

–Com lliga fer d’empresari amb ser poeta?

–«Jo sempre dic aquesta boutade: fer d’empresari em serveix per relaxar-me de la poesia. Jo sóc empresari, sóc pare, sóc marit, sóc poeta, m’agrada sortir a navegar… Faig moltíssimes coses i intento fer-les amb moltíssima intensitat. Per mi tot es complementa. Tal vegada perquè quasi tota la gent de la lletra a Catalunya és gent relacionada amb les administracions, amb el món educatiu o del periodisme, ens trobem que el fet de ser empresari sembla que hagi de ser incompatible.»

–A les Illes no hi ha aquesta percepció?

–«Supos que és a través dels serials de TV3; habitualment es té una visió molt estranya de l’empresari. A TV3, quan treuen una mala persona, treuen un empresari. Això porta a una percepció que tal vegada a les Illes Balears no hem tingut. Després del precedent del Miquel Àngel Riera és impossible que ningú se sorprengui que es pugui ser poeta i empresari.»

–Com creu que es reben ara els poetes de les Illes a Catalunya?

–«Ara tenim la gran sort de tenir una gran base lectora. A més, en aquest moments els poetes de les Illes Balears tenim un avantatge. Les editorials que estan arriscant més en poesia són de les Illes: el Gall Editor, el Salobre, Moll, la Cantàrida… Són editorials que estan publicant el bo i millor i ja han començat a distribuir amb normalitat a Catalunya. Atès que els grans grups s’estan inhibint de publicar poesia, ses editorials petites, sobretot de les Illes, estan trobant un nínxol de mercat.»

–Va tractar Blai Bonet i Miquel Àngel Riera. Com el van influir?

–«Tant Blai Bonet com Miquel Àngel Riera eren dues persones que generaven ganes d’escriure. Quan jo tenia 18 anys i anava a casa seva, sortia amb unes immenses ganes de ser escriptor, d’escriure millor que ningú i d’agafar-me molt seriosament això que es diu literatura.»

–Per què passa tant de temps sense publicar després del seu primer llibre?

–«Per la sensació que quan tornàs a publicar havia de ser una cosa molt seriosa, molt ben feta, que quan una persona adquirís un llibre meu no se sentís estafada. Això va fer que estigués 18 anys intentant aprendre l’ofici. Per construir bones màquines s’ha de ser com a mínim enginyer i jo havia d’aprendre aquesta enginyeria. I vaig fer els experiments a casa i amb gasosa fins que vaig tenir tres llibres acabats. Alguns amics me varen insistir que allò ja es podia mostrar i va ser quan vaig fer la rentrée, el 2004.»

–L’empresariat està en crisi?

–«En aquest moment hi ha una gran falta de diners. No oblidem que aquesta és bàsicament una crisi financera i que les empreses, que són les que donen feina a la gent i les que creen riquesa, tenen molt difícil accedir als serveis bancaris bàsics. Els empresaris no tenim tot el suport que voldríem de la banca.»

–I la poesia, sent la crisi?

–«Jo crec que la poesia és un medicament per a l’esperit. No diré que cura la crisi, però cura el sentiment de crisi. Sempre trobarem un poema adequat a la nostra necessitat. I aquest poema serà un artefacte que ens confortarà.»

Entrevista: Anna Ballbona

Foto: Quim Puig

Anuncis

Deixa un comentari

