Siste viator

Atura’t caminant

El dissabte a la tarda, al poble d’Andratx, al Castell de Son Mas, dèiem adéu a Baltasar Porcel.

Pels que no són illencs és difícil d’entendre que Andratx, per un manacorí, està casi més lluny de casa que Barcelona o Madrid; jo, en quaranta dos anys de vida, només hi havia estat per anar a casa seva o per trobar-me amb ell.

Ara hi havia tornat per dar-li l’últim adéu.

A les set del capvespre, al pati de Son Mas, sota el sol final de la tarda que ens calcigava el clatell, escoltàrem el cant de la Sibil·la i també com la seva família i persones molt properes a ell ens llegien fragments selectes de la seva obra. Tenia a Sebastià Alzamora a la meva dreta, esperant el seu torn per sortir a llegir un fragment de “Les primaveres i les tardors” i dues fileres més endavant a Pere Joan Martorell. Em vaig posar a recordar que feia un any, el Juliol del 2008, Baltasar ens havia convidat a dinar als tres a un restaurant del Port d’Andratx. Després del dinar de peix a l’espatlla, que es va entestar en pagar, i d’una llarga sobretaula de la que recordo que em vaig aixecar amb moltes ganes de posar-me a escriure, l’acompanyava a casa seva amb un cotxe que feia poc que tenia.

Jo el provava d’ impressionar amb una conducció molt més arriscada de la que és habitual en mi i apurava un poc  massa les corbes de la carretera d’Andratx a Sant Telm, una estreta cinta d’asfalt guarnida amb pins i oliveres i amb les vores envaïdes d’ullastres salvatges, amb posat (fals) de pilot expert.   Ell,  que ja havia conduit un automòbil de la mateixa marca durant anys, em comminava, amb posat d’avi preocupat, a que anés alerta, que ens mataríem i em contava, divertit, que degut a aquesta adquisició la meva reputació corria perill ja que, per Barcelona, n’hi havia hagut que havien fet articles als diaris explicant que ell era una mala persona utilitzant com a argument principal la marca d’aquest cotxe.

Anàvem descapotats contra el sol violent del juliol de Mallorca i, pel camí, m’anava contant com un escriptor bastant conegut, feia anys, s’havia entestat, infructuosament, en convèncer-lo de fer una festa a la seva piscina i convidar-hi unes al·lotes que ell coneixia. Baltasar em deia estranyat i alegre “I perquè havia d’omplir jo sa meva piscina de putes?”

També el recordo a Frankfurt, arribant al pavelló català amb l’Emili Rosales, el seu editor. El Sebastià Alzamora i jo, que rondàvem per allà devora, intentàrem fer-li l’abús per la seva renovada i insultant mata de cabells després d’un breu període d’alopècia causada pel tractament que havia seguit pel càncer. Ell, que havia de fer el discurs de clausura de la fira, s’ho passà d’allò més bé explicant-nos que era normal que el Sebastià i jo fóssim calbs perquè, segons la seva lògica incontestable, ja es veia que nosaltres érem un absolut desastre.

Baltasar Porcel sempre es va portar amb mi amb una gran generositat. Jo l’havia admirat sempre com a un escriptor lúcid i feiner que havia treballat per aconseguir els seus objectius contra tot el que fos necessari i que, a més, havia lluitat per difondre una imatge dels mallorquins molt més real que les bajanades que escampen alguns pretesos “entesos” que encara qualifiquen com a inofensiva calma el que no és més que la nostra perillosa contenció.

Estic convençut de que va ser un gran escriptor i un home conseqüent amb les seves idees. Va utilitzar el poder al qual va tenir accés per intentar transformar el món segons la visió que ell en tenia i mai va estar empegueït de fer la seva santa voluntat. Baltasar creia que el món començava i acabava en ell però això no li va impedir ser generós i respectuós amb la gent que ell considerava que s’ho mereixia.

Fa poc, aquí mateix, us deia que tots nosaltres som la suma dels nostres morts. Estic orgullós d’haver tractat Baltasar Porcel: Un escriptor; un home sòlid, amb columna vertebral.

Sit tibi terra levis

Deixa un comentari

